In het eerste jaar van elke bestuursperiode keurt de gemeenteraad nieuwe retributiereglementen goed die gelden voor de komende zes jaar. Ook voor het verwijderen van sluikstorten, op het uitvoeren van werken voor of in de plaats van derden moet dus een nieuw retributiereglement worden goedgekeurd.
Het retributiereglement dient aangepast te worden naar aanleiding van een schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur van 8 juni 2020.
Het artikel dat de vaststelling van de inbreuken op de verordening behandelt dient verwijderd te worden.
Het kan noodzakelijk zijn dat de gemeente zelf optreedt in het belang van de openbare orde, veiligheid, gezondheid en hygiëne, voor of in de plaats van burgers die in gebreke blijven bij het naleven van de verplichtingen opgelegd door de algemene en de specifieke bestuurlijke politieverordening.
In dat geval is het billijk dat de door of in opdracht van de gemeente gemaakte kosten worden aangerekend aan degenen die ervoor verantwoordelijke zijn overeenkomstig de bepalingen van de algemene en specifieke bestuurlijke politieverordening.
De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van alle rendabele retributies.
De Algemene Bestuurlijke Politieverordening
De gemeenteraad heft het retributiereglement op het verwijderen van sluikstorten, op het uitvoeren van werken voor of in de plaats van derden, goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2019, op vanaf 1 september 2020.
De gemeenteraad keurt met ingang van 1 september 2020 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 het retributiereglement op het verwijderen van sluikstorten, op het uitvoeren van werken voor of in de plaats van derden goed.