Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur en de omzendbrief van 28 oktober 2019 keuren we de retributie op de afgifte van administratieve stukken goed.
Dit retributiereglement dient aangepast te worden naar aanleiding van een schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur van 8 juni 2020.
In artikel 5 wordt de regel m.b.t. het inkohieren geschrapt. Een retributie kan niet ingekohierd worden.
Omzendbrief d.d. 28 oktober 2019 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken betreffende het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen.
Rondzendbrief d.d. 3 januari 2013 van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer betreffende het Rijbewijs in bankkaartmodel: uitbreiding van het pilootproject Mercurius naar alle Belgische gemeente;
Rondzendbrief d.d. 27 februari 2013 van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer betreffende het Rijbewijs in bankkaartmodel: opstart van het project Mercurius in de gemeenten van de Provincie Antwerpen;
Rondzendbrief d.d. 26 november 2013 van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer betreffende retributie afleveren internationale rijbewijzen vanaf 1 februari 2014;
Rondzendbrief d.d. 20 september 2017 van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken betreffende de stopzetting van de afgifte van paspoorten en reisdocumenten door de provinciale administraties.
De heraanvraag van codes van elektronische kaarten veroorzaakt een administratieve kost voor de gemeente.
Deze retributie helpt het financieel evenwicht van de gemeente te bewaren en vormt een vergoeding voor de kosten die de gemeente draagt bij het afleveren van de administratieve stukken.
De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van alle rendabele retributies.
De gemeenteraad heft het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2019, op vanaf 1 september 2020.
De gemeenteraad keurt het nieuwe retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken goed, met ingang van 1 september 2020 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025.