De bewonersvergadering in de Hertstraat van 16 augustus 2018 waarbij de problematiek werd besproken.
De kennisname van deze bewonersvergadering en haar conclusies in de commissie openbare werken van 10 september 2018.
De kennisname van deze bewonersvergadering en haar conclusies in de commissie verkeer van 12 september 2018 en het bijhorende gunstig advies van de verkeerscommissie om een systeem met ANPR-camera's te huren waarbij doorgaand verkeer beboet wordt.
Door infrastructuurwerken aan de Pastorijstraat zal deze straat gedurende meer dan één jaar worden afgesloten, hetgeen vanzelfsprekend een grote impact heeft op de mobiliteit in Berlaar. Uit een recente studie blijkt dat er in de ochtendspits gedurende één uur ongeveer 880 voertuigen door deze straat rijden. Er wordt voor de werken een omleiding voorzien via Bevelsesteenweg, Heibergstraat en Itegembaan. De Hertstraat vormt echter een kortere en snelle verbinding. Door de wegcategorisering en het wegprofiel is deze straat niet geschikt om deze bijkomende verkeersstromen op te vangen. Daarom zal de toegang tot deze straat worden beperkt.
De doelstelling is om het doorgaand verkeer te weren uit de Hertstraat en op de officiële omleidingsroute te houden zonder nadelige gevolgen voor het lokale verkeer. Het weren van dit doorgaand verkeer moet de weginfrastructuur sparen (onvoldoende ruimte om te kruisen), de veiligheid voor de zwakke weggebruiker bevorderen (geen voet- of fietspaden aanwezig) en de overlast voor bewoners beperken (Hertstraat is lokale weg type III waar verblijven primeert op de verkeersfunctie). Fietsers mogen wel steeds de Hertstraat gebruiken.
Het is wenselijk om bij reglement de wijze van het toekennen van een vergunning voor doorgang in de autoluwe zone 'Hertstraat' vast te stellen.
De tijdelijke politieverordening betreffende de autoluwe zone 'Hertstraat' waarvan de toegang onderworpen is aan een vergunningsplicht.
Het reglement voor het toekennen van vergunningen, dat integraal deel uitmaakt van dit besluit, wordt goedgekeurd.