Terug
Gepubliceerd op 18/12/2019

2019_GR_00209 - Opmaak van reglementen - Retributie op de afgifte van administratieve stukken voor de jaren 2020 tot en met 2025 - goedkeuring

Gemeenteraad
di 17/12/2019 - 20:30 raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Dirk Aras, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Guy Staes, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels

Verontschuldigd

Koen Kerremans, Geert Fierens, Hanne Cuypers, Giel Van de Zande

Secretaris

Anja Neels

Voorzitter

Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2019_GR_00209 - Opmaak van reglementen - Retributie op de afgifte van administratieve stukken voor de jaren 2020 tot en met 2025 - goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Dirk Aras, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Guy Staes, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels
Stemmen voor 15
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Nadine Boekaerts, Guy Staes, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Nathan Rijnders, Julie Cools, Walter Horemans
Stemmen tegen 2
Dirk Aras, Leen Vervoort
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2019_GR_00209 - Opmaak van reglementen - Retributie op de afgifte van administratieve stukken voor de jaren 2020 tot en met 2025 - goedkeuring 2019_GR_00209 - Opmaak van reglementen - Retributie op de afgifte van administratieve stukken voor de jaren 2020 tot en met 2025 - goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0004

Context en historiek

Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur en de nieuwe omzendbrief van 28 oktober 2019 herzien we de retributie op de afgifte van administratieve stukken.

Argumentatie

Omzendbrief d.d. 28 oktober 2019 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken betreffende het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen.

Rondzendbrief d.d. 3 januari 2013 van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer betreffende het Rijbewijs in bankkaartmodel: uitbreiding van het pilootproject Mercurius naar alle Belgische gemeente;

Rondzendbrief d.d. 27 februari 2013 van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer betreffende het Rijbewijs in bankkaartmodel: opstart van het project Mercurius in de gemeenten van de Provincie Antwerpen;

Rondzendbrief d.d. 26 november 2013 van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer betreffende retributie afleveren internationale rijbewijzen vanaf 1 februari 2014;

Rondzendbrief d.d. 20 september 2017 van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken betreffende de stopzetting van de afgifte van paspoorten en reisdocumenten door de provinciale administraties.

De heraanvraag van codes van elektronische kaarten veroorzaakt een administratieve kost voor de gemeente.

Deze belasting helpt het financieel evenwicht van de gemeente te bewaren en vormt een vergoeding voor de kosten die de gemeente draagt bij het afleveren van de administratieve stukken. 

 

De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van alle rendabele retributies.

Wetgeving

  • Grondwet (art. 170 § 4)
  • KB van 12/06/1998 tot wijziging van het KB van 8/10/1981 waarin de artikelen 45§5, 49§5, 51§7, 53§7,54§5 en 61§ 5 bepalen dat de totale kostprijs die de gemeente vordert voor de afgifte van een verblijfbewijs voor vreemdelingen niet meer mag bedragen dan de prijs die wordt geheven voor de afgifte van de identiteitskaarten van Belgische onderdanen.
  • Rondzendbrief van d.d. 29/11/2005 over de spoedprocedure van de elektronische identiteitskaarten.
  • Rondzendbrief van d.d. 13/02/2009 over het opstarten van de veralgemening van het elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar.
  • Rondzendbrief van 3/01/2013 over het rijbewijs in bankkaartmodel.
  • Rondzendbrief van 27/02/2013 over het rijbewijs in bankkaartmodel.
  • Rondzendbrief van 26/11/2013 over retributie afleveren internationale rijbewijzen vanaf 1/02/2014.
  • Rondzendbrief van 20/09/2017 over de stopzetting van afgifte paspoorten en reisdocumenten door de provinciale administraties.
  • Rondzendbrief van 12/09/2017
  • Omzendbrief d.d. 28 oktober 2019 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken betreffende het ministerieel besluit van 15 maart 2013

 

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 ยง3 van het Decreet Lokaal Bestuur (besluit GR - reglementen)
<p>De gemeenteraad stelt, overeenkomstig artikel 40 &sect;3 van het Decreet Lokaal Bestuur, de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt met ingang van 1 januari 2020 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken goed.